Čerstvá sváča pod lupou výživové poradkyně

Máme toho mnoho společného. Například podobně jako vy chceme to nejlepší pro naše děti. Takže chápeme, že vás zajímá, co vaše děti jedí.

Abychom se ale ujistili, že svačiny děláme po všech stránkách v souladu s tím, co dítka potřebují, navázali jsme spolupráci s výživovou poradkyní Mgr. Táňou Wasserbauerovou, která se k důležitosti pravidelných svačin a našim produktům vyjádřila.

Proč by vlastně děti měly ve škole svačit?

Svačina je součástí pravidelné a vyvážené stravy každodenního jídelníčku. Děti by měly během dne přijmout energii v 5–6 dávkách v odstupu 3–4 hodin. Jsou-li prodlevy mezi jednotlivými jídly příliš velké, organismus nemá v průběhu dne dostatek energie.

Důsledkem může být únava dětí, nepozornost a případné zásobení energie spojené s nadváhou. Pravidelná strava také zamezí častému přejídání v odpoledních a večerních hodinách, kdy děti chybějící energii dohánějí nezdravými potravinami.

Jak by taková sváča měla vypadat?

Dopolední svačina by měla tvořit přibližně 15 % z celkové přijaté energie dítěte během dne. Měla být složena ze všech důležitých makroživin (sacharidů, bílkovin a tuků) v různém poměru, doplněná o vitamíny a minerální látky obsažené v čerstvém ovoci a zelenině.

Výběr surovin

Dětský organizmus, který se teprve vyvíjí a roste, je na složení stravy výrazně citlivější než organizmus dospělého člověka. Velice mě tedy těší, že Čerstvá sváča dbá na to, aby suroviny pro přípravu jejich svačinek byly čerstvé, kvalitní, hygienicky nezávadné a bez jakýchkoli konzervačních látek, které by mohly mít nepříznivý vliv na vývoj dítěte.

Snaží se o to, aby jednotlivé produkty byly živinově vyvážené, splňovaly zásady racionálního stravování a v neposlední řadě dětem chutnaly.

Svačiny jsou složeny ze sacharidů, plnohodnotných bílkovin a tuků, doplněny o čerstvou zeleninu. Pravidelně se obměňují tak, aby děti dostávaly všechny živiny a rozmanité chutě každý den.

Pečivo jako zdroj sacharidů

Základ produktů Čerstvé sváči tvoří sacharidy ve formě pečiva. Sacharidy mají ve výživě výsostný význam a jsou nejvýznamnějším zdrojem energie pro dětský organismus. Při výrobě svačin se střídají vícezrnné i běžné varianty pečiva.

Věděli jste? U dětí v mladším školním věku není nutné, aby bylo pečivo celozrnné. Jejich organismus si neumí poradit s takovým množstvím vlákniny a není potřebné jej přijímat denně. Příjem vlákniny dětem naprosto postačí z ovoce a zeleniny, které by měly doplňovat v průběhu celého dne.

Bílkoviny jsou základem zdravé stravy

Svačiny jsou doplněny o zdroje bílkovin. Ty představují základ zdravé stravy, která organismus vyživuje a přispívá k jeho fungování. Tato živina má navíc vysoce sytící efekt a udrží děti nasycené po delší dobu. Díky bílkovinám také nemají tak časté chutě na sladké či slané, nezdravé pochutiny.

V produktech Čerstvé sváči nalezneme bílkoviny v těchto podobách:

Mléčné výrobky

Pro dětský organismus jsou významným zdrojem vápníku, potřebného pro zdravý růst a vývoj kostí a zubů.

Věděli jste? Při výběru mléčných výrobků se Čerstvá sváča zcela vyhýbá taveným sýrům, při jejichž výrobě se používají tzv. tavící soli, nejčastěji fosforečnany. Ty mohou v nadměrném množství způsobit odplavování vápníku z těla, a dokonce i z kostí. V dětské výživě by se tudíž neměly objevovat.

Maso a masné výrobky

Jsou cenným zdrojem látek nezbytných pro organismus. Tělu dodávají minerální látky, především železo, fosfor, hořčík. Dále vitamíny skupiny B, D a A.

Věděli jste? Při výrobě svačina se Čerstvá sváča zcela vyhýbá nekvalitním uzeninám a paštikám. Tyto potraviny i přes svoji oblíbenost obsahují velké množství cholesterolu, nasycených tuků, soli a také konzervačních látek. Ve svačinách jsou obsaženy pouze masné výrobky o vysoké kvalitě s mnohaprocentním podílem svaloviny ve formě vepřových i drůbežích šunek.

Ryby a rybí výrobky

Ryby by měly být v jídelníčku obsaženy minimálně dvakrát týdně. Jsou zdrojem omega 3 mastných kyselin, které jsou nezbytné pro správný vývoj mozku dítěte. Zdroje ryb najdete v jídelníčku Čerstvé sváči v tuňákových či sardinkových pomazánkách. Děti tak mohou částečné doplnit zdravé tuky z ryb, které jsou v jejich výživě často opomíjeny.

Vejce Přestože vejce obsahují množství cholesterolu, obsahují také cenné látky, které cholesterol zase snižují. Mimo to mají také velké množství vitamínů skupiny A, B, minerálních látek a především lehce stravitelných bílkovin.

Výše uvedené zdroje plnohodnotných bílkovin jsou zpracovány v chutných domácích pomazánkách nebo je jimi pečivo přímo obloženo.

Tuky – palivo pro mozek

Tuky jsou významným zdrojem energie, vitamínů a dalších látek potřebných pro růst a vývoje dítěte. Zajišťují správnou tvorbu hormonů, růst mozku a pomáhají s lepším využitím vitaminů A, D, E a K. Navíc dodávají jídlu nezaměnitelnou chuť.

Příjem tuků by se tedy dětem v jejich jídelníčku neměl nijak zvláště omezovat, je však důležité věnovat zvláštní pozornost jejich množství a výběru.

Produkty ČERSTVÉ SVÁČI obsahují tedy rovněž zdroje tuků, které jsou stejně tak jako bílkovinné zdroje zpracovávány do chutných pomazánek a pěn.

A co sladké varianty svačin?

Děti milují sladké a brát jim stůj co stůj to, co milují, není vždycky správné řešení. Pokud se v jídelníčku občasně sladké neřesti objeví, nic se neděje. Je však důležité vybírat a sledovat jejich množství.

Sladce si děti mohou občasně „zahřešit“ i s Čerstvou sváčou. Nezapomeňte však, že je důležité, aby byl jídelníček pestrý. Proto sladké varianty kombinujte i s těmi ostatními.

Chcete-li, aby i sladká svačina byla živinově zcela vyvážená, přidejte k ní navíc např. tvaroh umíchaný s trochou medu, domácí marmelády či kvalitního kakaa. Tím dojde k vyvážení všech potřebných živin.

Občasné hříchy povoleny

Mám radost, že Čerstvá sváča se snaží všechny principy racionálního stravování dodržovat. A pokud nějaká živina občas ve svačince chybí? Nevadí. Je však třeba ji doplnit v jiném denním jídle. Pamatujte, že děti jsou ve vývinu a potřebují dostatek energie z různorodých potravin. Není třeba být ve všech okolnostech zcela striktní. Proto i občasné „hříchy“ jsou dovoleny. Závěrečná rada nad zlato

Naučte své děti nad složením svačin přemýšlet a zapojte je aktivně do jejich výběru.

Zaujala vás slova výživové poradkyně Táni Wasserbauerové? Chcete se jí zeptat na něco dalšího? Cestu k ní si můžete najít přes její webové stránky www.wazka.cz.